Zakup akcesoriów fryzjerskich

Jak sprawić, by "rent a chair" w Twoim salonie fryzjerskim działał prawidłowo?

Wiktoria Stawarz
sty 5 2022

Branża "rent a chair" może być polem minowym, ale jeśli jest dobrze prowadzona, może przynieść korzyści zarówno właścicielom salonów fryzjerskich, jak i freelancerom.

Porozmawialiśmy z National Hair & Beauty Federation (NHBF), która uchwyciła pokrzywę biznesu "rent a chair" i przygotowała przewodnik po realiach i aspektach prawnych tego popularnego modelu biznesowego.

Bez względu na pytanie, członkowie NHBF mają dostęp do eksperta, który może pomóc - uzyskaj pełny obraz na stronie nhf.info.

Co musisz wiedzieć? Pracownicy barbershopu 'Rent a chair' zasadniczo prowadzą odrębną działalność gospodarczą wewnątrz Twojej firmy. Są oni odpowiedzialni za własne ubezpieczenie społeczne, podatki, ubezpieczenie, materiały piśmienne, procedury reklamacyjne, wyposażenie, produkty, szkolenia i inne. Pracodawcy nie mogą dyktować im godzin pracy, stroju, cen, zachowania, produktów, które sprzedają ani usług, które oferują.

O czym należy pomyśleć, zanim się to zrobi? Pracodawcy odnoszą korzyści, ponieważ umowy mogą oferować elastyczność i nie muszą płacić składek na ubezpieczenie społeczne, urlopowych, chorobowych, macierzyńskich, ojcowskich czy emerytalnych, ale tracą kontrolę nad standardami, godzinami pracy, ceną, usługami i marką.

Co MUSISZ mieć? Prawna, wodoszczelna umowa pomiędzy właścicielem sklepu a osobą wynajmującą krzesło, jasno określająca obowiązki, finanse i co najważniejsze podatki (NHBF oferuje umowy bezpłatnie dla członków). Umowa musi również zawierać jak długo ma trwać umowa wynajmu krzeseł, w jaki sposób umowa może zostać zakończona przez każdą ze stron, co się stanie, jeśli sprawy pójdą źle, oraz okresy wypowiedzenia. Należy być szczegółowym i zawrzeć w umowie wszystko, co jest w niej zawarte lub wykluczone.

Jak należy naliczać opłaty? Łatwo jest stracić pieniądze na wynajmowaniu krzeseł, jeśli pracodawca nie zrobi odpowiednich obliczeń. Dobrym rozwiązaniem może być połączenie stałego tygodniowego lub miesięcznego czynszu plus opłaty za obsługę (opłata licencyjna) z procentem od wpływów. Aby obliczyć opłatę licencyjną należy podzielić czynsz i stawki sklepowe przez liczbę krzeseł. Aby obliczyć opłatę serwisową, dodaj koszt usług świadczonych w ramach umowy, takich jak telefon, pralnia itp. i podziel to również. Dodaj te dwie liczby razem i pamiętaj o naliczeniu podatku VAT. Te koszty są stałym kosztem na tydzień lub miesiąc. Dodatkowy dochód będzie pochodził z ustalonego przez pracodawcę procentu od wpływów od każdego klienta.

Jak tym zarządzać? Umowa wraz z jasnymi środkami kontroli, w jaki sposób pieniądze będą pobierane i wypłacane oraz wspólne zrozumienie zobowiązań podatkowych i VAT dla obu stron zapewni, że modele "rent a chair" będą działać płynnie.

Zawsze szukaj profesjonalnej porady, odwiedź stronę NHBF.info.
Zdjęcie: Dzięki uprzejmości NHF

Udostępnij

Your email address will not be published. Required fields are marked *